Cilt: 5 Sayı: 2, 26.06.2022

Yıl: 2022

Makaleler

Amacımız, sosyal bilimler alanında özgün ve nitelikli çalışmaları bilimsel ve etik bir yaklaşımla ele almaktır. Dergide; iktisat, işletme, maliye, siyaset bilimi, uluslararası ilişkiler, edebiyat, tarih, İslami ilimler, psikoloji, sosyoloji, felsefe, iletişim, eğitim bilimleri, dil bilimi gibi sosyal bilimlere ait alanlarda hazırlanmış akademik çalışmalara yer verilmektedir. 

Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü e-Dergisi (The Journal of Social Sciences Institute of Mersin University), 2016 yılından beri yılda iki kere olmak üzere düzenli olarak yayımlanan ulusal hakemli bir e-dergidir. 

Makaleler word formatında iki yana yaslı yazılmalı, kenar boşlukları sağ, sol, alt, üst 2,5 cm ayarında olmalıdır.

Makaleler, Times New Roman yazı karakterinde, 1,5 satır aralığında ve 12 punto, dipnotlar ise 10 punto ve 1 satır aralığıyla yazılmalıdır. Sayfalar numaralandırılmamalıdır.

Kaynak gösterme ve alıntılama konusunda APA 6 kurallarına uyulur. APA 6 kuralları için bakınız: http://www.tk.org.tr/APA/apa_2.pdf

Ana başlık: Çalışmanın başlığı büyük harflerle ortalı yazılmalı, çalışma tezden türetilmiş ya da bildiri olarak sunulmuş ise başlıktan hemen sonra simge (yıldız) dipnot kullanılarak bu bilgi verilmelidir. Başlığın hemen altında sağa yaslı olarak yazarların ad ve soyadlarına yer verilmelidir. Yazarların unvan, kurum, e-posta adresi bilgileri ve ORCID ID’leri ilk sayfanın altına dipnot olarak verilmelidir.

Öz: Her makalenin başında 200 kelimeyi geçmeyecek şekilde Türkçe öz bulunmalıdır. Öz 10 punto büyüklüğünde, iki yana yaslı yazılmalıdır. Özden sonra en az 3, en fazla 5 anahtar kelimeye yer verilmelidir.

Abstract: Türkçe özü İngilizce özet takip etmelidir. İngilizce özet yani abstract 200 kelimeyi geçmeyecek şekilde, 10 punto büyüklüğünde, iki yana yaslı yazılmalıdır. İngilizce özetten sonra en az 3, en fazla 5 anahtar kelimeye (key words) yer verilmelidir.

Giriş: Bölüm başlıkları büyük harfle, 12 punto, sola yaslı, kalın olarak yazılmalıdır. Makalelerde problem giriş bölümü içinde açıkça belirtilmelidir. Giriş bölümünü sırasıyla yöntem, bulgular, tartışma ve sonuç bölümleri izlemelidir.

Bundan sonraki bütün kısımlar, Giriş bölümünde olduğu gibi, 12 punto ve 1,5 satır aralıklı olarak, paragraftan önce ve sonra boşluk eklenerek, iki yana yaslı bir şekilde, biçimlendirme bozulmadan yazılmalıdır.

Kaynakça:
Kaynakçaya yeni bir sayfadan başlanmalıdır. Kaynakça APA 6 kurallarına uygun olarak alfabetik sırayla hazırlanmalı, 1,5 cm. asılı girinti kullanılmalıdır. 


MAKALE:


Tek yazarlı dergi makalesi:


Metin içi: (Atala, 2008)

Kaynakçada: Atala, A. (2008). A new ingredient: The introduction of priprioca in gastronomy. International Journal of Gastronomy and Food Science,1(1), 61-63.


İki yazarlı dergi makalesi:

Metin içi: (Wegener & Petty, 1994)

Kaynakçada: Wegener, D.T. & Petty, R.E. (1994). Mood management across affective states: The hedonic contingency hypothesis. Journal of Personality & Social Psychology, 66, 1034–1048.


Üç ve daha fazla yazarlı dergi makalesi:

Metin içi: İlk atıfta tüm soyisimler yazılır; (Tommy, Hopkins, Huan ve Rand, 1985:203), sonrasında ise (Tommy vd., 1985:203) şeklinde yazılır.

Kaynakçada: Tommy, H., Hopkins, A., Huan, F., & Rand, S. (1985). Space tourism: How to make an unforgettable trip? Journal of Sustainable Tourism Research, 2(2), 46-60.


Basımda olan dergi makaleleri

Zuckermctn, M., & Kieffer, S. C. (in press). Race differences in faceism: Does facial prominence imply dominance? Journal of Personality and Social Psychology.

Zuckermctn, M., & Kieffer, S. C. (yayın aşamasında). Yüz ifadesinde ırk farklılıkları: Yüzdeki belirginlik üstünlüğe mi işaret eder? Kişilik ve Sosyal Psikoloji Dergisi.


Metin içi: (Zuckermctn ve Kieffer, yayın aşamasında)


Magazinde Makale

Kandel, E. R., & Squire, L. R. (2000, November 10). Neuroscience: Breaking down scientific barriers to the study of brain and mind. Science, 290, 1113-1120.


Yılmaz, S. (2013, Ekim). Anneler, kızlar ve ışıltılı hayatlar. Varlık, 10(1273), 32-35.


Metin içi: (Yılmaz, 2013:33)


Bültende Makale

Brown, L. S. (1993, Spring). Antidomination training as a central component of diversity in clinical psychology education. The Clinical Psychologist, 46, 83-87.


Brown, L. S. (1993, Bahar). Klinik psikoloji eğitimi. Klinik Psikoloji, 46, 83-87.


Metin içi: (Brown,1993:85)


 Bültende Yazarsız Makale

Kaynakçada: The new health-care lexicon. (1993, August/September). Copy Editor, 4, 1-2.


Metin içi: (“The New Health-Care Lexicon”, 1993).


Kaynakçada: Yeni sağlık hizmetleri sözlüğü. (1993, Ağustos/Ekim). Copy Editor, 4, 1-2.


Metin içi: (“Yeni Sağlık Hizmetleri Sözlüğü”, 1993).


Yazarı Olmayan Gazete Haberi

Kaynakçada: New drug appears to sharply cut risk of death from heart failure. (1993, July 15). The Washington Post, p. A12.


Metin içi: (“New Drug”, 1993)


Kaynakçada: Evcil hayvanlar sahiplerinin fiziksel ve ruhsal sağlını artırıyor. (2014, Temmuz 17). Milliyet, s. 12.


Metin içi: (“Evcil Hayvanlar”, 2014)

   

Günlük Gazetede Makale

Schwartz, J. (1993, September 30). Obesity affects economic, social status. The Washington Post, pp. 1-2.


Aydemir, Ş. (2012, Aralık 13). Sinema açtıran festival. Radikal, ss. 23.


Metin içi: (Aydemir, 2012)


Bir Derginin Özel Sayısı

Barlow, D. H. (Ed.). (1991). Diagnoses, dimensions, and DSM-IV: The science of classification [Special issue]. Journal of Abnormal Psychology, 100(3).


Bora, T. (Ed.). (1996). Psikanalizden bakmak [Özel sayı]. Toplum ve Bilim, 70 (Güz).


Metin içi: (Bora, 1996)


İkinci Dereceden Bir Kaynaktan Alıntı (Dolaylı Aktarma)

Coltheart, M., Curtis, B., Atkins, P., & Haller, M. (1993). Models of reading aloud: Dual-route and parallel-distributed-processing approaches. Psychological Review, 100, 589-608.


Metin içi: Seidenberg and McClelland’s study (akt. Coltheart, Curtis, Atkins, & Haller, 1993)


Klimoski, R., & Palmer, S. (1993). ADA ve işe alım süreci kuruluşları. Danışmanlık Psikolojisi Dergisi: Pratik ve Araştırma, 45 (2), 10-36.


Metin içi: Harvey’nin çalışmasında (akt. Klimoski & Palmer, 1993)


Not: akt. : aktaran



KİTAP:

Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.


Burkhardt, J. M., MacDonald, M. C., & Rathemacher, A. J. (2003). Teaching information literacy. Chicago, Illinois: American Library Association.



EDİTÖRLÜ KİTAP:

Sancar, S. (Ed.). (2011). Birkaç arpa boyu: 21. yüzyıla girerken Türkiye’de feminist çalışmalar, İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.


Gibbs, I. T., & Huang, L. N. (Eds.). (1991). Children of color: Psychological interventions with minority youth, San Francisco: Jossey-Bass.


KİTAP BÖLÜMÜ:

Richards, G. (2002). Gastronomy: An essential ingredient in tourism production and consumption?. In A.M. Hjalager & G. Richards (Eds.), Tourism and Gastronomy (pp. 3-20). London: Routledge.


Tatlıcan, Ü., & Çeğin, G. (2014). Bourdieu ve Gidens: Habitus veya yapının ikiliği. G. Çeğin, E. Göker, A.Arlı & Ü. Tatlıcan (Eds.), Ocak ve Zanaat içinde (ss. 367-396). İstanbul: İletişim.


ÇEVİRİ KİTAP:

Metin içi: (Locke, 1690/2002:56)


Kaynakçada: Locke, J. (2002). Sivil toplum ve devlet. (Çev. S. Taşçı ve H. Akman). İstanbul: Metropol Yayınları (Özgün çalışma 1690).


SEMPOZYUM VE TOPLANTI BİLDİRİLERİNE ATIF VERME


Derleme Bir Kitapta Yayımlanan Basılı Bildiri Veya Basılı Katkı

Deci, E. L, & Ryan, R. M. (1991). A motivational approach to self: Integration in personality. In R. Dienstbier (Ed.), Nebraska Symposium on Motivation: Vol. 38. Perspectives on motivation (pp. 237-288). Lincoln: University of Nebraska Press.


Düzenli Yayımlanan Bildiriler

Cynx, J., Williams, H., & Nottebohm, F. (1992). Hemispheric differences in avian song discrimination. Proceedings of the National Academy of Sciences, USA, 1372-1375.


Akesen, A. (2009). Sürdürülebilir turizm yaklaşımında eko-turizmin işlevsel önemi. 10. Ulusal Turizm Kongresi 21-24 Ekim 2009, Mersin, Ankara: Detay Yayıncılık, 365-374.


Not: Bu alıntılar süreli yayınlar gibi kabul edilir. Eğer sadece özler varsa, bildiri adından sonra [Abstract] veya [öz] ibaresi kullanılır.


Yayımlanmış Katkı

Lichstein, K. L, Johnson, R. S., Womack, T. D., Dean, J. E., & Childers, C. K. (1990, June). Relaxation therapy for polypharmacy use in elderly insomniacs and noninsomniacs. In T. L. Rosenthal (Chair), Reducing medication in geriatric populations. Symposium conducted at the meeting of the First International Congress of Behavioral Medicine, Uppsala, Sweden.


YAYIMCI BİR KURUM OLDUĞUNDA

Metin içi: (Astralian Bureau of Statistics:1991)


Kaynakçada: Australian Bureau of Statistics. (1991). Estimated resident population by age and sex in statistical local areas, New South Wales, June 1990 (No. 3209.1). Canberra, Australian Capital Territory: Author.


Metin içi: (Milli Eğitim Bakanlığı: 2008)


Kaynakçada: Milli Eğitim Bakanlığı. (2008). Adım adım ÖSS tercih danışmanlığı kaynak kitabı. Ankara: Yazar.


SÖZLÜK VEYA ANSİKLOPEDİ

Sadie, S. (Ed.). (1980). The new Grove dictionary of music and musicians (6th ed., Vols. 1-20). London: Macmillan.


Gürün, O. A. (2001). Psikoloji sözlüğü (2. bs., C.1-3). İstanbul: İnkılâp.


DOKTORA VE YÜKSEK LİSANS TEZLERİNE ATIF VERME


Yayımlanmamış Doktora Tezi

Wilfley, D. E. (1989). Interpersonal analyses of bulimia: Normal-weight and obese. Unpublished doctoral thesis, University of Missouri, Columbia.


Bıkmaz, F. (2001). İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin fen bilgisi dersindeki başarıları ile ilişkili çeşitli faktörler. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.


Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi


Almeida, D. M. (1990). Fathers’ participation in family work: Consequences for fathers' stress and father-child relations. Unpublished master’s thesis, University of Victoria, Victoria, British Columbia, Canada.


Güler, O. (2012). Yeni bir finansal araç olarak yeşil kredilere otelcilik ve bankacılık sektörlerinin bakış açıları: Antalya’daki dört ve beş yıldızlı oteller üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi, Mersin.


     ARŞİV

Author, A.A. (Year, Month, Day). Title of material. [Description of material]. Name of collection (Call number, Box number, File number, etc). Name and location of repository.


Ali Rıza Efendi (ATAIŞIK). Tercüme-i hal kağıtları. TMBB Arşivi. (Şahsi Dosya No:199).


    GÖRÜŞME

E-posta, telefonla, yüz yüze ya da başka biçimlerde yapılan kişisel görüşmeler

Metin içi: Martin Jay, “yapısalcı Marksizmin ABD’de asla güçlü olmadığını” söyledi (Martin Jay, kişisel görüşme, 21 Nisan 2003)

Kaynakçada: Görüşme yapılan kişinin kimliği, görüşmenin yapıldığı yer ve tarih (gün, ay ve yıl) belirtilerek yazılır: Martin Jay. Amerika (Kişisel görüşme, 21 Nisan 2003).


İNTERNET KAYNAKÇASI:


Makale:

Fredrickson, B. L. (2000, March 7). Cultivating positive emotions to optimize health and well- being. Prevention & Treatment 3, Article 000la. Retrieved November 20, 2000, from

[URL: http://:'journals.apa.org/prevention/volume3/pre0030001 a.html].

    1. Kitap:

O'Keefe, E. (n.d.). Egoism & The cnsts in western values. [URL: http://www.onlineoriginals.com/showitem.asp] internet adresinden 2 Mart 2017 tarihinde edinilmiştir.

    1. Kurum:

Türk Dil Kurumu [TDK], (t.y.). Büyük Türkçe sözlük. [URL: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.53b0911e2c8020.24527430] internet adresinden 15 Mayıs 2014 tarihinde edinilmiştir.


ARAŞTIRMA VE TEKNİK RAPORLAR


Devlet Kurumlarından Elde Edilen Rapor

National Institute of Mental Health. (1990). Clinical training in serious mental illness (DHHS Publication No. ADM 90-1679). Washington, DC: U.S. Government Printing Office.


Üniversitelerin Yayımladığı Raporlar

Broadhurst, R. G., & Mailer, R. A. (1991). Sex offending and recidivism (Tech. Rep. No. 3). Nedlands, Western Australia: University of Western Australia, Crime Research Centre.

Önortaç, N. (2007). Avrupa birliği müktesebatı (Tek. Rap. No. 11). İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Yönetim Uygulama ve Araştırma Merkezi.


Bağımsız Bir Kurumun Raporu

Employee Benefit Research Institute. (1992, February). Sources of health insurance and characteristics of the uninsured (Issue Brief No. 123). Washington, DC: Author.

Eğitim Sen (2006, Eylül). Türkiye'nin eğitimin durumu göstergeleri. Ankara: Yazar.


MEDYA

Film

Producer, P.P. (Producer), & Director, D.D. (Director). (Date of publication). Title of motion Picture [Motion picture]. Country of origin: Studio or distributor.

Özbatur Atakan, Z. (Yapımcı), ve Ceylan, N.B. (Yönetmen). (2014). Kış Uykusu. Türkiye: NBC Film.

Metin içi: Kış Uykusu (Nuri Bilge Ceylan, 2014)


Televizyon Programı

Cabas, M. (2014, Kasım). Her şey [TV programı]. İstanbul: CNN Türk


Radyo Programı

Toprak, A. (2008, 05 Şubat). Çeşm-i siyah [Radyo programı]. Mersin: Mersin

Üniversitesi Radyosu.


Belgesel

Rıza, E. (Yapımcı/Yönetmen). (2013). Çöpte Dostoyevski buldum [Belgesel]. Türkiye: VTR


Fotoğraf

[Photographs of M. King]. (ca. 191 2 1 949). M. King Papers (Box 90, Folder 21), Manuscripts and Archives, University Library, Location.

Adams, Ansel. (1927). Monolith, the face of Half Dome, Yosemite National Park [Fotoğraf]. Art Institute, Chicago.

Metin içi: (Adams, 1927)

Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü e-Dergisi iktisat, işletme, maliye, siyaset bilimi, uluslararası ilişkiler, edebiyat, tarih, psikoloji, sosyoloji, felsefe, iletişim, eğitim bilimleri, dil bilimi gibi sosyal bilimlere ait alanlarda nitelikli bilimsel makaleleri yayımlamak amacıyla aşağıda belirtilen etik ilkeler ve kurallara bağlı olarak yayınlanan hakemli bir dergidir. Ayrıca Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü e-Dergisi’ne gönderilen makaleler çift taraflı kör hakemlik süreciyle değerlendirilmekte ve ücretsiz erişimle elektronik olarak yayımlanmaktadır. Dergiye makale gönderimi ücretsizdir. Yayına kabul edilen makaleden de hiç bir ücret talep edilmez. Aşağıda yazarların, dergi editörünün, hakemlerin ve yayıncının etik sorumlulukları, rolleri ve görevleri yer almaktadır. Aşağıda yer alan etik ilkeler ve kurallar ‘Yayın Etiği Komitesi’nin (Committe on Publication Ethics - COPE (https://publicationethics.org/) yönergesine göre hazırlanmıştır. Ayrıca Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü e-Dergisi‘nde intihal ve etik dışı davranışlar olarak kabul edilen durumlara ilişkin bilgi verilmiştir.
Yazar(lar)
Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü e-Dergisi’ne gönderilen makalelerin iktisat, işletme, maliye, siyaset bilimi, uluslararası ilişkiler, edebiyat, tarih, psikoloji, sosyoloji, felsefe, iletişim, eğitim bilimleri, dil bilimi gibi sosyal bilimlere ait alanlardaki özgün çalışmalar olması gerekmektedir.
Makalelerde yararlanılan tüm kaynaklar (yazarlar, çevrimiçi sayfalar, kişisel görüşmeler, vb.) için doğru ve uygun bir şekilde kaynak gösterilmelidir.
Dergiye gönderilen makalelerin başka bir dergiye gönderilmediği belirtilmeli ve Telif Hakkı Devir Formu (https://dergipark.org.tr/tr/journal/791/file/1239/download) doldurulup, tüm yazarlar tarafından ıslak imza ile imzalandıktan sonra dijtial ortama aktarılarak ilk başvurda makale ile birlikte Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü e-Dergisi’nin dergipark sayfasına yüklenecektir.
Makaleye fikren katkıda bulunmayan kişiler yazar olarak belirtilmemelidir.
Gönderilen makaleye ilişkin çıkar çatışmaları belirtilmeli ve nedeni açıklanmalıdır.
Yazarların, hakem sürecindeyken çalışmalarına ilişkin ham verileri editörler kuruluna iletmesi istenebilir, bu durumda yazarların ham verilerini editörler kuruluyla paylaşmaları beklenmektedir. Yazarlar, yayımlanan bir makaleye ilişkin verileri 5 yıl süreyle saklamakla yükümlüdürler.
Yazarlar çalışmalarında bir hata tespit ettiklerinde editörü ve editörler kurulunu bilgilendirmeli, düzeltme ya da geri çekme süreci için işbirliği kurmalıdırlar.
Çeviri yazılarında, çeviren ilgili makalenin yazar(lar)ından izin yazısı almalıdır. Çeviri yazılarında her türlü telif maliyeti çevirene aittir.Çeviri makaleler için çevirmenler, yapacakları çevirinin yasal hakları için yapmaları gereken yazışmalardan kendileri sorumludurlar. Çevirmenler, yaptıkları çevirinin asıl dilinde yeterli olduklarını kanıtlamak ve aldıkları resmî izinleri de sisteme yüklemek kaydıyla yazılarını gönderebilirler.
Hakemler
Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü e-Dergisi’ne gönderilen tüm makaleler çift taraflı kör hakemlik süreci ile değerlendirilmektedir. Çift taraflı kör hakemlik, yansız, nesnel ve bağımsız bir değerlendirme sürecinin sağlanabilmesi için yazarların hakemlerden, hakemlerin de yazarlardan gizli tutulması anlamına gelmektedir. Hakemlere makaleler değerlendirilmek üzere dergi yönetim sisteminden iletilmektedir. Hakemlerin, değerlendirdikleri makalenin iktisat, işletme, maliye, siyaset bilimi, uluslararası ilişkiler, edebiyat, tarih, psikoloji, sosyoloji, felsefe, iletişim, eğitim bilimleri, dil bilimi gibi sosyal bilimlere ait alanlara katkısı ve makalenin yayımlanabilir olup olmadığına ilişkin kararları ve bu kararlarına ilişkin gerekçelerini içeren bir form doldurmaları gerekmektedir.
Çeviri makaleler; orijinaline uygunluk, alan kavramlarının yerinde kullanımı ve dil açısından değerlendirilmek üzere dil ve ilgili alan uzmanı olmak üzere 2 hakeme gönderilir.
Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü e-Dergisi’nin hakemlerinin etik sorumlulukları ve rolleri aşağıda belirtildiği gibidir:
Hakemlerin yalnızca uzmanlık alanlarına ilişkin makalelere hakemlik yapmaları gerekmektedir.
Hakemlerden çıkar çatışmaları bulunmayan makalelere hakemlik yapmayı kabul etmeleri beklenmektedir. Hakemler herhangi bir çıkar çatışması fark ettiklerinde editörü bilgilendirmeli ve ilgili makalenin hakemliğini yapmayı reddetmelidirler.
Hakemler makaleleri yansız ve nesnel olarak değerlendirmelidirler.
Hakemlerin değerlendirdikleri makalelere ilişkin Hakem Değerlendirme Formu’nu doldurmaları gerekmekte, çift taraflı kör hakemlik sürecine zarar vermemek için formlarda isimlerini belirtmemeleri beklenmektedir. Hakemlerin değerlendirdikleri makalenin yayımlanabilir olup olmadığına ilişkin kararları ile kararlarına ilişkin gerekçelerini de bu formda belirtmeleri gerekmektedir.
Hakemlerin önerilerinde kullandıkları üslubun kibar, saygılı ve bilimsel olması gerekmektedir. Hakemler saldırgan, saygısız ve öznel kişisel yorumlardan kaçınmalıdırlar. Hakemlerin bu tür bilimsel olmayan yorumlarda bulundukları tespit edildiğinde yorumlarını yeniden gözden geçirmeleri ve düzeltmeleri için editör ya da editörler kurulu tarafından kendileriyle iletişime geçilebilmektedir.
Hakemlerin kendilerine verilen süre içerisinde değerlendirmelerini tamamlamaları gerekmekte ve burada belirtilen etik sorumluluklara uymaları beklenmektedir.
Editör
Editörün ‘Yayın Etiği Komitesi’nin (Committe on PublicationEthics - COPE (https://publicationethics.org/)) yayınlamış olduğu ‘COPE Dergi Editörleri için Etik Davranışlar ve En İyi Uygulamalar Kılavuzu’ (COPE Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors (https://publicationethics.org/files/Code_of_conduct_for_journal_editors_Mar11.pdf)) ve ‘COPE Dergi Editörleri için En İyi Uygulamalar Kılavuzu’nda (COPE Best Practice Guidelines for Journal Editors (https://publicationethics.org/files/u2/Best_Practice.pdf)) yer alan ve aşağıda listelenen etik sorumluluklara uyması gerekmektedir.
Editör dergide basılan tüm makalelerden sorumludur. Editörün etik görevleri ve sorumlulukları aşağıdaki gibidir:
Genel Sorumluluklar
- Editör derginin niteliğinin artırılması ve gelişimine katkıda bulunmak için çaba sarf etmekle yükümlüdür.
- Editörün, yazarların ifade özgürlüğünü desteklemesi gerekmektedir.
Okuyucularla İlişkiler
- Editörün, dergide hakem değerlendirmesinin gerekli olmadığı bölümlerin (editöre mektup, davetli yazılar, konferans duyuruları vb.) açıkça belirtildiğinden emin olması gerekmektedir.
- Editörün yayımlanan makalelerin dergi okuyucularının bilgi ve becerileriyle uyumlu olabilmesi için çaba sarf etmesi gerekmektedir.
Hakemlerle İlişkiler
- Editör, hakemlerin bilgi ve uzmanlıklarına uygun makaleleri değerlendirmelerini istemelidir. Böylece makalelerin alanında uzman kişilerce uygun bir şekilde değerlendirilmesi sağlanmalıdır.
- Editör, hakemlerin bir makaleyi değerlendirmeden önce makaleye ilişkin çıkar çatışmaları bulunmadığını belirtmelerini talep etmekle yükümlüdür.
- Editörün hakem değerlendirme sürecine ilişkin gerekli tüm bilgileri ve hakemlerden yapması beklenenleri hakemlere iletmesi gerekmektedir.
- Editör, hakem değerlendirme sürecinin çift taraflı kör hakemlik ile sürdürüldüğünden emin olmalı ve yazarlara hakemleri, hakemlere de yazarları ifşa etmemelidir.
- Editör, hakemleri zamanlama ve performanslarına göre değerlendirmelidir.
- Editör, hakemlere ilişkin bir veri tabanı oluşturmalı ve hakemlerin performansına göre veri tabanını güncellemelidir.
- Editör, kaba ve niteliksiz yorumlarda bulunan ya da geç dönen hakemleri hakem listesinden çıkarmalıdır.
- Editör, hakem listesini hakemlerin uzmanlık alanlarına göre sürekli yenilemeli ve genişletmelidir.
Yazarlarla İlişkiler
- Editör, yazarlara kendilerinden ne beklendiğine ilişkin yayım ve yazım kuralları ile örnek şablonu sürekli güncellemelidir.
- Editör dergiye gönderilen makaleleri dergi yazım kuralları, çalışmanın önemi, özgünlüğü açısından değerlendirmeli ve makaleyi ilk gönderim sürecinde reddetme kararı alırsa, yazarlara bunun nedenini açık ve yansız bir şekilde iletmelidir. Bu süreçte, makalenin dilbilgisi, noktalama ve/veya yazım kuralları (kenar boşlukları, uygun şekilde referans gösterme, vb.) açısından tekrar gözden geçirilmesi gerektiğine karar verilirse, yazarlar bu konuda bilgilendirilmeli ve gerekli düzeltmeleri yapabilmeleri için kendilerine zaman tanınmalıdır.
- Makalelerde gönderim ve yayıma kabul tarihleri yer almalıdır.
- Yazarların makalelerinin durumuna ilişkin bilgi talebi olduğunda çift taraflı kör hakemlik sürecini bozmayacak şekilde yazarlara makalelerinin durumuna ilişkin bilgi verilmelidir.
Editörler Kurulu ile İlişkiler
- Editör, yeni editörler kurulu üyelerine yayım ve yazım kurallarını iletmeli ve kendilerinden beklenenleri açıklamalıdır.
- Editör, editörler kurulu üyelerine yayım ve yazım kurallarının en güncel halini iletmelidir.
- Editör, editörler kurulu üyelerini değerlendirmeli ve derginin gelişimine aktif olarak katılım gösterecek üyeleri editörler kuruluna seçmelidir.
- Editör, editörler kurulu üyelerini aşağıda yer alan rolleri ve sorumluluklarına ilişkin bilgilendirmelidir:
• Derginin gelişimini desteklemek
• Kendilerinden istendiğinde uzmanlık alanlarına ilişkin derlemeler yazmak
• Yayım ve yazım kurallarını gözden geçirmek ve iyileştirmek
• Derginin işletiminde gerekli sorumlulukları yerine getirmek

Yayıncının Etik Sorumlukları
Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü e-Dergisi’nin yayıncısı olan Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, kamu yararını gözeten ve kâr amacı gütmeyen bir kamu eğitim kuruluşudur.
Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü e-Dergisi, 2016 yılından bu yana, yayın kurulu ve editörler kurulu yönetiminde görevini sürdürmektedir.
Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü e-Dergisi Editörler Kurulu’nu, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü müdürü ve müdür yardımcıları oluşturur. Editörler Kurulu başkanı olarak bir editör ve duruma göre bir ya da birden fazla editör yardımcısı belirlenir.
İntihal ve Etik Dışı Davranışlar
Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü e-Dergisi’ne gönderilen tüm makaleler basılmadan önce IThenticate (http://www.ithenticate.com/) ya da Turnitin (https://www.turnitin.com/) yazılım programı ile taranmaktadır. Benzerlik oranı %20 ve altında olan makaleler yayına kabul edilir. Bu oranı aşan makaleler ayrıntılı olarak incelenir ve gerekli görülürse gözden geçirilmesi ya da düzeltilmesi için yazarlara geri gönderilir, intihal ya da etik dışı davranışlar tespit edilirse yayımlanması reddedilir.
Aşağıda etik dışı bazı davranışlar listelenmiştir:
• Çalışmaya fikren katkıda bulunmayan kişilerin yazar olarak belirtilmesi.
• Çalışmaya fikren katkıda bulunan kişilerin yazar olarak belirtilmemesi.
• Makale yazarın yüksek lisans/doktora tezinden ya da bir projeden üretilmişse bunun belirtilmemesi.
• Dilimleme yapılması yani, tek bir çalışmadan birden fazla makale yayımlanması.
• Gönderilen makalelere ilişkin çıkar çatışmalarının bildirilmemesi.
• Çift taraflı kör hakemlik sürecinin deşifre edilmesi.

Makale gönderim/süreç işletimi ücretsizdir.